Resultaten från Box IR:s Finansmarknadsenkät klara
Box IR genomför årligen en finansmarknadsenkät bland professionella aktörer på den svenska aktiemarknaden för att ta reda på vad de anser om börsbolagens kommunikation.
Enkäten är en "top of mind"-undersökning, det vill säga att respondenterna vägleds inte hur de ska svara utifrån en färdig lista med bolag.
Antalet omnämnanden i kategorierna "Skapat värde med sin kommunikation" respektive "Förstört värde med sin kommunikation" ligger till grund för sammanställningen av den övergripande kommunikationsrankingen, där nettot av antal positiva och negativa omdömen ger en totalpoäng.
Vi ber också respondenterna uppge vilket eller vilka bolag de anser har Sveriges bästa IR-team, något som inte bara innefattar finansiell kommunikation utan också servicegrad, tillgänglighet, kunskap om marknad och bolag med mera.
Denna ranking korrelerar ibland förvånansvärt lite med uppfattningen om bolagets övergripande kommunikation. Detta kan förklaras av att många duktiga IR-team kämpar i ”motvind” med företagsledningar som har begränsad förståelse för vikten av en bra och tät kommunikation med aktiemarknaden.
Årets enkät genomfördes under september till november där 66 respondenter från den svenska finansmarknaden svarat på frågor om börsbolagens finansiella kommunikation och IR.
Nedan följer de högst placerade inom varje kategori:
Bäst på att skapa värde med kommunikation
Många av de här bolagen har placerat sig i toppen av vår kommunikationsranking under flera år och det beror inte bara på att bolagen utvecklats väl och att deras aktier haft en god kursutveckling. De här bolagen är öppna, tydliga och transparenta i sin kommunikation, men framför allt uppvisar såväl ledning som IR-team en stor förståelse för kapitalmarknaden.
Atlas Copco i topp
Atlas Copco har aldrig varit sämre än trea i vår kommunikationsranking, men har fram till 2018 saknat en förstaplats. Mycket välförtjänt vinst till ett bolag som alltid levererar kommunikationsmässigt. Autoliv är en annan stabil aktör i undersökningen och kniper för andra gången plats nr 2 tätt följd av Sandvik, som för tredje året i rad kommer trea. Fjolårets vinnare, Volvo, får nöja sig med fjärdeplatsen.
ATLAS COPCO
AUTOLIV
SANDVIK
Sveriges bästa IR-team
Volvo tappade fjolårets förstaplats i kommunikationsrankingen, men kan trösta sig med att i stället anses ha Sveriges bästa IR-team. Tvåa kommer Sandvik, hårsmånen före Autoliv och Trelleborg som delar på tredjeplatsen.
VOLVO
SANDVIK
AUTOLIV / TRELLEBORG
Nästa bolag att byta VD
Genom åren har vi sett att dåliga placeringar i den övergripande kommunikationsrankingen inte sällan förespeglar kommande VD-skiften. Misshandlade investerare brukar inte vara ett framgångsrecept för god aktiekursutveckling och när tålamodet hos ägare och styrelse tryter tenderar VD att bytas ut.
Misshandlade investerare brukar inte vara ett framgångsrecept för en god aktiekursutveckling...
HENNES & MAURITZ
Finansmarknaden tror att nästa vd-byte kommer att ske i H&M.