Box IR
Sharing is caring!
Investeringshorisont

Allt du behöver veta om investerare (och lite till) – del 2

Att inte anpassa budskapet till de investerare ni träffar är som att ”sälja sand i Sahara” och slöseri med tid. Läs om olika investerartyper och hur de agerar.

Läs mer
I huvudet på en investerare

Allt du behöver veta om investerare (och lite till) – del 1

Går det verkligen att fastställa den ”perfekta” ägarmixen? Är vissa ägare bättre än andra? Om ni inte redan funderat över vilka aktieägare ni vill ha, är det hög tid att göra det nu.

Läs mer
De 7 dödssynderna inom IR

De 7 dödssynderna inom investor relations – vilka gör ni er skyldiga till?

Du kanske tycker att ni gör allting rätt, men ändå får inte ert bolag det erkännande och den värdering ni förtjänar. Det kan bero på att ni utan att tänka på det gör er skyldiga till en eller flera av de 7 dödssynderna inom investor relations.

Vilka de är och hur ni undviker dem kan ni läsa om i detta inlägg.

Läs mer
Investeringscase som pengamagnet

Hur du skriver ett oemotståndligt investeringscase

När ni möter professionella investerare har ni inte många minuter på er att leverera en övertygande pitch. Det här blogginlägget ger dig verktygen att skriva ett oemotståndligt investeringscase som garanterar ett starkt första intryck.

Läs mer
Fresh start

5 tips för att kickstarta IR-arbetet i början av ett nytt år

Har du svårt att samla tankarna efter ledigheten? Då är du i gott sällskap. Men vi som jobbar med IR har en trumf på hand – det är tyst. Många bolag har en så kallad tyst period med upp till fyra veckor utan finansiell kommunikation med media, investerare eller analytiker.
Det betyder också extra tid att lägga grunden för att rivstarta årets IR-arbete.

Läs våra tips om vad ni kan göra eller planera redan nu.

Läs mer
Trelleborg bästa IR-team 2016

Trelleborgs IR-chef berättar om sitt recept för framgång

Efter att Christofer Sjögren blev IR-chef på Trelleborg har bolagets kommunikation rankats högt av marknaden. Läs om hans recept för framgång i IR-arbetet.

Läs mer
Finansmarknadsenkät vinnare

Finansenkät 2016 – läs om resultaten

Resultaten från Box IR:s Finansmarknadsenkät klaraBox IR genomför årligen en finansmarknadsenkät bland professionella aktörer på den svenska aktiemarknaden för att ta reda på vad de anser om börsbolagens kommunikation. Enkäten är en ”top of mind”-undersökning, det vill säga att respondenterna vägleds inte hur de ska svara utifrån en färdig lista med bolag. Antalet omnämnanden i […]

Läs mer

Därför ska du alltid kommunicera dåliga nyheter

Dåliga nyheter är ingen höjdare.
Speciellt inte när informationen riskerar att sänka företagets förtroende och aktiekurs. Att få besvikna eller arga aktieägare på halsen är sannerligen ingen drömsits för en företagsledning.
Därför är det kanske inte så konstigt att många bolag dröjer med offentliggörandet av sådan information, eller ännu värre, underlåter att alls kommunicera den dåliga eller obehagliga nyheten till marknaden.

Läs mer

Vem blir näste börs-VD att lämna?

För att spetsa till årets Finansmarknadsenkät bad vi finansproffsen svara på ”Vilket bolag bland Nasdaq Stockholm Large & Mid Cap tror du blir nästa att byta VD?” Inte mindre än sex av de tio sämst placerade bolagen i vår kommunikationsranking från förra året har lämnat sin post eller aviserat sin avgång under 2015. Vi får […]

Läs mer

Aktieägarna ”gisslan” i bolagens rabatterade nyemissioner

Nyemissioner har blivit alltmer synonymt med bolagskriser. Det räcker med att nämna några av det senaste årets uppmärksammade fall som PA Resources, Northland Resources och KappAhl för att förstå att aktieägarna får stora skälvan vid blotta tanken.Att ta in pengar i en nyemission tillhör därför knappast önskesysselsättningen för en styrelse och VD och det är […]

Läs mer